Intake System

‪#‎CPd‬
نظام دخول الهواء ( Intake System ) دا النظام اللي هنتكلم عنه بالتفصيل .. فركز معايا wink رمز تعبيري
كلمه نظام يعني كذا جزء كل جزء ليه وظيفه بيشتغلوا كلهم مع بعض علشان يعملوا وظيفه معينه ...فقبل ما نتكلم في التصميم هنقول اجزاء النظام وكل جزء وظيفته ايه 👌
-------> ( Air Filter )
صمام امان للنظام .. بيمنع دخول اي شوائب او حصي .. لان الحاجات دي بتأثر علي كفاءه الحرق وكمان بتأثر علي عمر المحرك بعد كده .
-------> ( Throttle Body )
بوابه .. بنتحكم بيها في كميه الهواء اللي داخله للمحرك .. ازاي !!
ال Plate بتاعه Throttle Body بتبقي متوصله بدواسه البنزين .. يعني علي قد ما بضغط علي دواسه البنزين .. علي قد ما ال Plate بتتفتح .. علي قد ما بيدخل هواء للنظام .. بس خليط الحرق زي ما قولنا قبل كده عباره عن هواء وبنزين !! colonthree رمز تعبيري
علي ال Throttle Body موجود Sensor اسمه TPS .. دا بيعرف الكنترول كميه الهواء اللي داخله والكنترول بيحدد كميه البنزين المناسبه ليها .. علي حسب نسبه الهواء للبنزين ( A / F Ratio ) .
-------> (Restrictor )
ماسوره بثلاث اقطار غير متساويه .. القطر اللي في النص ( mm 20 ) .. دا بيخنق الهواء اللي داخل الي حد ما .. فبيضمن ان العربيه تمشي بسرعه متوسطه .. الجزء دا مش موجود في كل العربيات.. هو من شروط المسابقه للحفاظ علي سلامه السائق .. اهتمامهم بال Safety مش بس هنا .. بيكون في كل اجزاء العربيه .
-------> (Plenum )
حجم بيكون مملوء بالهواء .. الهواء دا بيتوزع علي ال Runners ومنهم لاسطوانات المحرك .. الحجم دا بيتحدد علي حسب حجم اسطوانات المحرك .. باشكال مختلفه علي حسب اللي بيصمم ..
موجود فيه Sensor اسمه MAP .. دا الكنترول عن طريقه بيحسب كثافه الهواء وبيحدد ال mass flow rate بتاعه الهواء .
-------> (Runners )
مواسير بعدد اسطوانات المحرك .. كل ماسوره بيبقي فيها injector او اكتر بيحقن بنزين علي الهواء اللي موجود علشان يتخلطوا مع بعض ويبقوا جاهزين للحرق .
دلوقتي عرفنا كل جزء بيشتغل ازاي .. طيب النظام كله علي بعضه بيشتغل ازاي ؟؟ ..
---->النظام بيدخل خليط الحرق عن طريق الفرق في الضغط .. ازاي يا جدع !! confused رمز تعبيري .... من ضمن اشواط المحرك شوط ال Intake .. في بدايه الشوط .. الPiston بيبقي في اعلي نقطه من الاسطوانه TDC بعد كده بيبتدي ينزل .. وهو بينزل بيخلق فوق سطح ال Piston منطقه فراغ ضغطها قليل .. فبيبقي الضغط اللي بره الاسطوانه اكبر من اللي جوه .. لما فالف ال Intake بيفتح .. بينتقل الهواء من منطقه الضغط الاعلي اللي هو بره لمنطقه الضغط الاقل اللي هو جوه .. وهكذا 😁
دا كان تعريف بسيط باجزاء النظام ووظائفها ووظيفه النظام كــ كل .. في كلام لسه كتير في تصميم كل جزء .. هنقوله قريب .
----> حاجه اخيره مهمه 👆
كل نظام علشان يحقق كفاءه عاليه .. يلزمه شرطين مهمين :
>> كل جزء لوحده يتصمم ويتصنع بحيث يحقق اعلي اداء
>>النظام بكل اجزاؤه يتجمع بحيث كل الاجزاء مع بعضها تحقق اعلي كفاءه ممكنه .
لو اختل شرط م الاتنين .. النظام هيقع .. بمعني مثلا :
لو النظام متجمع كويس جدا .. بس في جزء كفاؤته ضعيفه .. دا هيأثر علي اداء النظام كله وبالتالي دا هينعكس علي اداء المحرك اللي طبعا هيقلل من اداء العربيه .